about icon Aktualności
05MAJ

 

Pytanie : CO TO JEST ZDROWIE? 

Dobry stan zdrowia oznacza stały i wysoki poziom czystej energii, równowagę emocjonalną, jasność umysłu, odporność na choroby zakaźne, umiejętność obrony organizmu przed nowotworami, chorobami układu krążenia.

A więc zdrowie nie jest po prostu brakiem bólu, czy cierpienia, lecz radością życia.
Z doświadczeń wielu naukowców, lekarzy leczących dietą wynika przekonanie, iż większość chorób można wyeliminować bez uciekania się do leków, można uniknąć wielu operacji i zabiegów.
Jeśli będzie się stosować właściwą dietę, ćwiczyć, żyć w zdrowym środowisku, jeżeli zmieni się dawne nawyki, które rodzą napięcia i stres można ustrzec się przed wieloma chorobami. 

Pytanie : OD CZEGO OPRÓCZ DIETY ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
1) Wpływ cech wrodzonych, czyli genów. Jesteśmy ludźmi, należymy do jednego gatunku (?), lecz nie jesteśmy jednakowi.
Rodzimy się z różnymi mocnymi i słabymi stronami, różnymi poziomami odporności. Jedni mają tzw. dobre geny, a inni złe.
2)Wpływ zanieczyszczeń środowiska – spaliny, skażona woda, gleby
Jeśli otoczenie jest nieprzyjazne, wówczas zapadamy częściej na różne choroby. Np. jeśli chodzi o zapadalność na różne nowotwory to wiadomo, że ryzyko jest większe u palaczy, alkoholików, ludzi przyjmujących określone leki, leczonych hormonami, mających kontakt z substancjami chemicznymi oraz z promieniowaniem radioaktywnym.
Ryzyko takie można jednak znacznie zmniejszyć poprzez spożywanie dużych ilości odpowiednich składników pokarmowych, błonnika, witamin, mikroelementów.


SUBTANCJE POKARMOWE
Dotychczas zidentyfikowano 50 składników pokarmowych, które uznano za niezbędne dla zdrowia.
Ogólnie można je podzielić na : tłuszcze, białka, węglowodany, witaminy, mikroelementy, 
błonnik, światło, tlen, woda – muszą one być przyjmowane w odpowiednich proporcjach.

Tłuszcze – nasycone, czyli tzw. „twarde”, zawarte w mięsie, smalcu, produktach mlecznych. Powinno się ograniczać spożycie takich tłuszczów.
- nienasycone tzw. „płynne”, NNKT niezbędne dla organizmu.
jednonienasycone – zawarte w oliwie z oliwek 
wielonienasycone ( kwasy omega 3 i omega 6 )- występujące 
w ziarnach dyni, orzechach, oleju lnianym, rybach.
NNKT są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu nerwowego, układu odpornościowego, układu krążenia i skóry.
Nasza żywność jest pozbawiona tych kwasów tłuszczowych, ponieważ szybko się psują. 
Oleje sprzedawane w sklepach, mają kilkuletnie terminy ważności nie zawierają tych kwasów. 
Oliwę z oliwek, olej, lniany i inne oleje powinno się spożywać na surowo ( temp niszczy NNKT ), Bardzo wartościowe są pod tym względem ryby, lecz tylko wędzone, lub gotowane.
!!! Margaryna powstaje wskutek uwodornienia oleju ( utwardzenia ) zawarte w niej tzw. kwasy trans nie mogą być wykorzystane przez nasz organizm i są szkodliwe.

Białka – 25 aminokwasów tworzy cegiełki budujące różne białka naszego organizmu.
Są niezbędne do procesów wzrostu, odbudowy tkanek, tworzą hormony, enzymy, przeciwciała, transportują we krwi różne substancje. Produkty o najlepszym składzie aminokwasów to:
jajka, soja, mięso, ryby fasola, soczewica. 

Węglowodany- główne źródło energii dla człowieka.
- szybko uwalniające energię, zawarte w miodzie, cukrze, i większości przetworzonych produktów zbożowych np. białe pieczywo. Szybki zastrzyk energii, która równie szybko rośnie i równie gwałtownie spada. Kiedy poziom glukozy wzrasta, organizm wytwarza insulinę w celu obniżenia poziomu tego cukru. Następuje więc w efekcie gwałtowny spadek glukozy, co objawia się zmęczeniem, osłabieniem koncentracji, drażliwością, nerwowością, depresją, poceniem się, bólami głowy, problemami z trawieniem. UNIKAĆ !!!
- cukry wolno uwalniające energię, jak zboże, warzywa, świeże owoce, 
Należy jeść 3 lub więcej porcji warzyw liściastych, korzeniowych w postaci surówek, lub krótko gotowanych; 3 lub więcej porcji świeżych owoców ( na czczo, lub ok. 1 godz przed jedzeniem); 
4 porcje zbóż w postaci ciemnego pieczywa, płatków lub makaronu.

Błonnik- powoduje wchłanianie wody do przewodu pokarmowego, przez co zwiększa się objętość pokarmu, co ułatwia i przyspiesza jego przejście przez jelita. Błonnik, zawarty w produktach zbożowych, owocach, warzywach, orzechach, jest jak szczotka dla jelita- „wymiata” resztki pokarmów i zapobiega ich zaleganiu i gniciu. 
Woda – podaż: 2 litry dziennie w postaci pokarmów i płynów. Ograniczyć picie alkoholu, kawy herbaty
Witaminy – są niezbędne do funkcjonowania enzymów, zachowania równowagi hormonalnej, produkcji energii, stymulacji układu odpornościowego, ochrony naczyń krwionośnych i skóry,
pracy mózgu, układu nerwowego, a właściwie każdego narządu i układu. 
Witaminy A( b-karoten), C, E( ziarna, orzechy, oleje) mają właściwości przeciw utleniające, czyli chronią przed nowotworami, chorobami układu krążenia, zanieczyszczeniami środowiska; 
B i C ( świeże warzywa, owoce) są ważne dla pobudzania energii umysłowej i fizycznej;
D pomaga kontrolować poziom wapnia w organizmie( mleko, jaja, ryby, mięso).

Minerały – składniki występujące w małych ilościach, lecz niezbędne do przebiegu wszystkich procesów w org. 
Np.: *wapń, magnez i fosfor biorą udział w tworzeniu kości i zębów;
*wapń, magnez, sód, potas uczestniczą w przekazywaniu sygnałów nerwowych w układzie 
*nerwowym i mięśniach;
*żelazo wchodzi w skład hemoglobiny w krwinkach czerwonych ( transport tlenu) 
*chrom wspomaga kontrolę poziomu glukozy we krwi;
*selen i cynk stymuluj układ odpornościowy;
To zaledwie kilka z tysiąca podstawowych ról mikropierwiastków w ustroju człowieka.

Przemianę mineralną człowieka można określić poprzez zbadanie składu pierwiastkowego jego włosów. Badanie to pozwala określić niedobór lub nadmiar pierwiastków u danego pacjenta.
Określa tendencje chorobowe na wiele lat przed wystąpieniem objawów choroby.


ODŻYWIANIE W DZISIEJSZYM ŚRODOWISKU

Dzisiejszy przemysł zanieczyszcza środowisko, nieodpowiednio eksploatowane gleby nie zawierają potrzebnych składników. Nawozy sztuczne, pestycydy, substancje konserwujące żywność oraz jej przetwarzanie powoduje, że w naszych pokarmach brakuje niezbędnych dla zdrowia substancji.
Zawarte w pokarmach konserwanty blokują prawidłowe trawienie i wchłanianie wielu cennych składników.
Np. Pomarańcze z hipermarketów nie zawierają często w ogóle witaminy C.
Chipsy zawierają kwasy trans, coca-cola powoduje odwapnienie kości.

 Należy więc  spożywać pokarmy jak najmniej przetworzone, ze znanego źródła, nie skażone.
Jeść dużo owoców i warzyw.
Ponadto uzupełniać dietę tzw. suplementami, gdyż pożywienie często nie wystarcza
( np. żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wit. C trzeba by było zjeść 20
pomarańczy)
 DBAJ O  SWOJE ZDROWIE PODDAJĄC SIĘ OKRESOWYM BADANIOM PROFILAKTYCZNYM.